З ДОСВІДУ

Інтегроване навчання – як освітня перспектива
Кожен малюк приходить до школи з величезним бажанням вчитися, інтересом до навчання. Але впродовж шкільного життя інтерес згасає. Спочатку в одного, потім у другого, третього учня.
Я намагаюсь вплинути на фактори,що викликають негативні емоції у дітей,приглушують бажання вчитися.
Виникає потреба шукати нові шляхи удосконалення навчально – виховного процесу, які б допомагали підвищити інтерес учнів до матеріалу, який вивчається, активізувати їхню діяльність на уроках, прищеплювати любов до навчання.
Одним із таких шляхів є проведення уроків на основі інтеграції змісту, відібраного з кількох предметів і об’єднаного навколо однієї мети. Це об’єднання  спрямоване на посилення інформаційного змісту та емоційне збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню додаткового цікавого матеріалу, що дає можливість з різних боків пізнати явище, поняття, що вивчається. Досягти цілісності знань учнів.

Навіть, маючи деякі розрізнені знання, інтегрувати самостійно їх в систему учень об’єктивно ще не може.У кращому випадку у школяра може сформуватися математичний, мовний, природничий світогляд без  необхідного внутрішнього зв’язку між ними.


До інтегрованих уроків готуюся заздалегідь, відбираю матеріал, готую учнів.
На запитання «Чи є і наша провина в тому, що ми тільки що розглядали?», ніхто з учнів відповісти не може.
Тоді пропонується  розв’язати задачу: Скільки марно може витрачатись води із одного нещільно закритого крану. Адже цівочка води товщиною в сірник дає витрату води 500 л за добу.
Підрахуйте, скільки може вилитись води за добу, якщо в школі будуть не закриті 30 кранів
 (Діти розв’язують задачу)
1)      500х30=15000 (л)
2)      Користуючись таблицею склади і запиши задачу про зайве витрачання води за тиждень, місяць, рік
5 склянок – 1 літр
10 літрів – 1 відро
100 відер – 1 куб³
Висновок: це ж ціле море води і величезна кількість електроенергії витрачається марно і приносить шкоду нашому довкіллю.
Тематична єдність дидактичного матеріалу на уроках ряду навчальних предметів дає змогу спланувати систему уроків з літературного читання, мови й мовлення, у яких раціонально поєднуються різні їх види.
Наприклад, будуючи інтегрований урок із теми «Стежками зимового лісу» для створення в уяві дітей літературно-художнього образу зимового лісу пропонується знайомство з віршем Вадима Скомаровського «Казкові шати». Розглядається картина, де зображений зимовий ліс, у музичному супроводі. У даному випадку зінтегровано зміст уроку з різних видів діяльності.
«Сплять над озером ялинки,
як сестрички в сповитку.
Біла віхола хустинки
їм зіткала нашвидку».

ІНТЕГРОВАНІ КОМПЛЕКСНІ РОБОТИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ
ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ
Якою б стежкою  ми не йшли по лісу, як завжди, з пробудженням природи, кипить лісове життя. Ось придивіться через стежку – річку  переправляється сонечко, а ось простягся впоперек стежки невеличкий ланцюжок мурашок, а онде повільно й поважно рухається велика гусінь. Усі вони продовжують свій рух, не помічаючи нас – велетнів. Їм пощастило, що зустрілися саме з нами, бо ми спостережливі і уважні. А буває й інакше. Ідучи по лісових стежках, люди іноді навмисне наступають на гусениць і жуків. Просто так або думають, що вони шкідливі, тому, що об ′їдають рослини.

Завдання
Ч. 1.На які групи можна поділити відвідувачів лісу? (Спостережливих і уважних та бездумно-жорстоких)
2. Про яких мешканців лісу згадується в оповіданні? (Сонечко,мурашки,гусениці,жуки).
П.1. Як можна одним словом назвати цих мешканців, до якої групи вони відносяться? (Комахи).
2. Чому треба бути обережним під час відвідування лісу? (Усі істоти, які живуть у лісі,йому дуже потрібні,всі вони на своєму місці і кожна з них робить те, що запланувала для них природа.)
У. м.1.До слова сонечко підібрати омонім . Скласти з цими словами речення.
2.Знайти та виписати слова ,в яких є невідповідність між кількістю звуків і букв.
М.1.Задача: Мурашка тягне мертвого жука у 10 разів важчого від самої себе. Яка маса мурахи, якщо маса жука 10 грамів?
2.Задача: По гілці повзуть 5 сонечок. Порахуй ,скільки в них лапок? (Згадай, скільки лап має комаха).

Ідея  інтегрованого навчання нині надзвичайно актуальна, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти. Тобто освіти конкурентоздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої цілі, творчо самоутверджуватися у різних соціальних сферах.