Інтегроване
навчання – як освітня перспектива
Кожен малюк приходить до школи з
величезним бажанням вчитися, інтересом до навчання. Але
впродовж шкільного життя інтерес згасає. Спочатку в одного, потім у другого,
третього учня.
Я
намагаюсь вплинути на фактори,що викликають негативні емоції у
дітей,приглушують бажання вчитися.
Виникає
потреба шукати нові шляхи удосконалення навчально – виховного процесу, які б
допомагали підвищити інтерес учнів до матеріалу, який вивчається, активізувати
їхню діяльність на уроках, прищеплювати любов до навчання.
Одним
із таких шляхів є проведення уроків на основі інтеграції змісту, відібраного з
кількох предметів і об’єднаного навколо однієї мети. Це об’єднання спрямоване на посилення інформаційного змісту
та емоційне збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню
додаткового цікавого матеріалу, що дає можливість з різних боків пізнати явище,
поняття, що вивчається. Досягти цілісності знань учнів.
Навіть,
маючи деякі розрізнені знання, інтегрувати самостійно їх в систему учень
об’єктивно ще не може.У кращому випадку у школяра може сформуватися
математичний, мовний, природничий світогляд без
необхідного внутрішнього зв’язку між ними.
До
інтегрованих уроків готуюся заздалегідь, відбираю матеріал, готую учнів.
На
запитання «Чи є і наша провина в тому, що ми тільки що розглядали?», ніхто з
учнів відповісти не може.
Тоді
пропонується розв’язати задачу: Скільки
марно може витрачатись води із одного нещільно закритого крану. Адже цівочка
води товщиною в сірник дає витрату води 500 л за добу.
Підрахуйте,
скільки може вилитись води за добу, якщо в школі будуть не закриті 30 кранів
(Діти розв’язують задачу)
1)
500х30=15000 (л)
2)
Користуючись таблицею склади і запиши
задачу про зайве витрачання води за тиждень, місяць, рік
5
склянок – 1 літр
10
літрів – 1 відро
100
відер – 1 куб³
Висновок:
це ж ціле море води і величезна кількість електроенергії витрачається марно і
приносить шкоду нашому довкіллю.
Тематична
єдність дидактичного матеріалу на уроках ряду навчальних предметів дає змогу
спланувати систему уроків з літературного читання, мови й мовлення, у яких
раціонально поєднуються різні їх види.
Наприклад,
будуючи інтегрований урок із теми «Стежками зимового лісу» для створення в уяві
дітей літературно-художнього образу зимового лісу пропонується знайомство з
віршем Вадима Скомаровського «Казкові шати». Розглядається картина, де
зображений зимовий ліс, у музичному супроводі. У даному випадку зінтегровано
зміст уроку з різних видів діяльності.
«Сплять
над озером ялинки,
як
сестрички в сповитку.
Біла
віхола хустинки
їм
зіткала нашвидку».
ІНТЕГРОВАНІ КОМПЛЕКСНІ РОБОТИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ
ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ
Якою
б стежкою ми не йшли по лісу, як завжди,
з пробудженням природи, кипить лісове життя. Ось придивіться через стежку –
річку переправляється сонечко, а ось простягся
впоперек стежки невеличкий ланцюжок мурашок, а онде повільно й поважно
рухається велика гусінь. Усі вони продовжують свій рух, не помічаючи нас –
велетнів. Їм пощастило, що зустрілися саме з нами, бо ми спостережливі і
уважні. А буває й інакше. Ідучи по лісових стежках, люди іноді навмисне
наступають на гусениць і жуків. Просто так або думають, що вони шкідливі, тому,
що об ′їдають рослини.
Завдання
Ч. 1.На які групи можна поділити
відвідувачів лісу? (Спостережливих і уважних та бездумно-жорстоких)
2.
Про яких мешканців лісу згадується в оповіданні?
(Сонечко,мурашки,гусениці,жуки).
П.1. Як можна одним словом назвати
цих мешканців, до якої групи вони відносяться? (Комахи).
2.
Чому треба бути обережним під час відвідування лісу? (Усі істоти, які живуть у
лісі,йому дуже потрібні,всі вони на своєму місці і кожна з них робить те, що
запланувала для них природа.)
У.
м.1.До слова сонечко підібрати омонім . Скласти з
цими словами речення.
2.Знайти
та виписати слова ,в яких є невідповідність між кількістю звуків і букв.
М.1.Задача: Мурашка тягне мертвого
жука у 10 разів важчого від самої себе. Яка маса мурахи, якщо маса жука 10
грамів?
2.Задача:
По гілці повзуть 5 сонечок. Порахуй ,скільки в них лапок? (Згадай, скільки лап
має комаха).
Ідея інтегрованого навчання нині надзвичайно
актуальна, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається
досягнення мети якісної освіти. Тобто освіти конкурентоздатної, спроможної
забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої цілі,
творчо самоутверджуватися у різних соціальних сферах.